Släktföreningen Svinhufvud av Qvalstads utfärd till Tavastland 28.5.2011

(Suomeksi: Svinhufvud Sukuseuran Retki Hämeeseen 28.5.2011)

En utfärd till Padasjoki, Sääksmäki och Lempäälä årdnas den 28.5.2011. Som besöksmål har vi i Padasjoki Svinhufvudarnas Leponi och Leppäniemi, i Sääksmäki Rapola och i Lempäälä Hakkari gård.

I Padasjoki tas vi emot av Harju gårds (ursprungliga Leponi) nuvarande ägare Heikki Häme och hans bror Jukka Häme. På Leppäniemi tar villans nuvarande ägares son Jaakko Nevanlinna emot oss. FD Maritta Pohls har lovat hålla ett anförande på basen av sin forskning i samband med boken om Ellen Svinhufvud.

I Sääksmäki besöker vi, ledsagda av museiverkets representant, Rapola gårds omnejd med stenladugården från Svinhufudarnas tid och gravgården. Karaktärsbyggnaden har vi tyvärr inte tillfälle att besökä.

I Lempäälä besöker vi Hakkari gård som behållit väl stilen från början av 1800-talet. Byggnaden uppfördes av lagman Gustav Svinhufvud, Leponis ägares far och fungerar idag som restaurang. På Hakkari gård intar vi en sen lunch och därefter återvänder vi till Helsingfors.

Program

• Avgång är den 28.5.2011 kl 08.00 från hållplatsen för abonnerade bussar vid Mannerheims staty. Ankomst i Padasjoki ca. 10.15 - 10.30, dem till kännedom som kommer med egen bil. (Ukko-Pekantie 21A, Kaukela by)
  • Körning Padasjoki - Sääksmäki ca kl 12.30 - 14.00
  • Körning Sääksmäki - Lempäälä ca kl 16.00 - 16.30 (lunch kl 16.30).
  • Körning Lempäälä - Helsingfors ca kl 18.00 - 19.30 (hållplatsen vid Mannerheims staty).

Anmälan sker genom betalning av deltagaravgift på släktföreningens konto på Nordea bank Nr 131335-421, internationella formatet FI50 1313 3500 000421, bank kod NDEAFIHH.

• vuxen 60,00 euro/person
  • ungdomar mellan 15 - 18 år 50 euro
  • under 15 år 30,00 euro
    De som kommer med egen bil betalar respektive 40,00 euro 30 euro och 10 euro.

Anmälan bör ske senast den 14.5.2011. Obs! namn och ålder på deltagarna skall angivas i betalningsanvisningens 'meddelande' fält.

Avgiften täcker alla utgifterna inkl bustransport, serveringen i Padasjoki och på Hakkari gård samt programkostnaderna.

Med vänlig hälsning,

Kim Luotonen och Erkki Mattila

PS.
Om du vill vill stöda släktföreningens verksamhet kan du även köpa Maritta Pohls bok om Ellen Svinhufvud "Ellen Svinhufvud - Säätyläisnainen maalta" (publiceras den 16.5.2011) till priset av 35 euro levererad till bussen (beställaren inbesparar de uppskattade leveranskostnaderna, Otava räknar med att bokhandelspriset blir €33 - €35). Betalningen bör ske senast 14.5 medelst en separat betalningsanvisning på släktföreningens konto Nr 131335-421 (FI50 1313 3500 000421, bank kod NDEAFIHH). OBS! skriv "Ellen till Tavastland -bussen " i denna separata betalningsanvisnings 'meddelande' fält

För de som eventuellt behöver övernattning i Helsingfors är nära belägna hotel Vaakuna, Holiday Inn City Centre, Presidentti, Scandic Simonkenttä, Hotel Arthur, Radisson Blu Plaza, Helka. Kan bokas via t.ex. www.booking.com tai hotels.com/Helsinki.