P. E. Svinhufvud ja Kotkaniemi sukulaisten muistoissa
Näyttely Kotkaniemessä - Presidentti P. E. Svinhufvudin kotimuseossa Luumäellä
1.6.-14.8.2011

Vuonna 2011 tulee kuluneeksi 150 vuotta tasavallan presidentti Pehr Evind Svinhufvudin (1861-1944) syntymästä. Ukko-Pekka on monille tuttu hahmo historian oppikirjoista ja patsaasta Eduskuntatalon edessä. Häntä pidetään yhtenä Suomen itsenäistymisen avainhenkilönä. Venäjän hallinnon vastustamisesta seurasi karkotus Siperiaan vuonna 1914. Palattuaan P. E. Svinhufvud toimi itsenäisyyssenaatin puheenjohtajana ja itsenäisen Suomen ensimmäisenä valtionpäämiehenä. Poliittisesti kärjistyneinä 1930-luvun alkuvuosina hän rauhoitti presidenttinä Suomen sisäiset olot.

Näyttely tarkastelee valtiomiestä yksityishenkilönä. Lähtökohtana ovat keväällä 2011 tehdyt lastenlasten haastattelut. Haastateltavina olivat Maj Fahlgren, Barbro Sveholm, Ulla Lahi, Marianne Laijoki, Ebbe Sommar sekä Märtha ja Mikko Paloniemi, joille sydämellinen kiitos arvokkaiden muistojen jakamisesta. Valtaosa näyttelyn esineistä on lainassa Pehr Evind ja Ellen Svinhufvudin jälkeläisiltä.

Lastenlasten muistoissa isoisän kanssa vietetyt hetket ovat unohtumattomia. Loma-ajat Kotkaniemessä 1920- ja 1930-luvuilla kasvattivat kaupunkilaislapset maatalon töihin ja arkeen. Kivijärven maisemissa hiihdettiin talvella ja uitiin kesällä, kun aikaa jäi puutarhatöiltä ja eläinten hoidolta. Kalastus- ja metsästysretket isoisän kanssa toivat omavaraisen maatalon pöytään ruokaa. Kävelyillä luonnossa lapsenlapsilta tentattiin kasviopin tietoja.

Kotkaniemessä P. E. Svinhufvudin aika kului paljolti omassa työhuoneessa. Eläkkeelläkin jatkui työ juristina, ja valokuviin on tallentunut tuttu hahmo työpöydän ääressä papereiden ja patruunoiden parissa. Päivärytmi oli tarkka, aamuvellistä iltapalaan.

Talossa elettiin säädynmukaisesti, isäntäväki ja palkolliset omilla tahoillaan. Ajan tavan mukaan lasten ja aikuisten maailmat olivat erillään. Toimittiin kahdella kielellä - ruotsiksi "mommo Ellenin" sekä sukulaisten ja vieraiden kanssa ja suomeksi papan ja väen kanssa.

Presidentin elämän läheltä kokeminen toi yhdessäoloon oman hohtonsa ja jännittävyytensä. Politiikasta ei lasten kuullen puhuttu, eikä aikuisille esitetty kysymyksiä. Lapsenlapset omaksuivat perhepiiristä isänmaallisen arvomaailman, jota sota-aika vahvisti. Isoisän huolenpito perheestään ja vastuu lähimmistään liikuttaa vielä tänäänkin.

Helsingissä 11.5.2011

Elina Brotherus ja Leena Svinhufvud

P. E. Svinhufvud ja Kotkaniemi sukulaisten muistoissa

Näyttelyn käsikirjoitus ja tekstit: Leena Svinhufvud ja Elina Brotherus
Näyttelysuunnittelu: Outi Turpeinen
Graafinen suunnittelu ja toteutus: Maija Toropainen
Valokuvien käsittely ja esinekuvat: Elina Brotherus
Video: Sari Antikainen

Työryhmä: Elina Brotherus, Leena Svinhufvud, Lotta Svinhufvud-Lockett, Outi Turpeinen
Museovirasto: Liisa Erä-Esko, Reijo Pasanen, Hanna Suihko, Sirkka Svinhufvud, Jari Valo, Lea Värtinen

Kiitokset: Maj Fahlgren, Barbro Sveholm, Märtha ja Mikko Paloniemi, Ulla Lahi, Marianne Laijoki, Ebbe Sommar, Mari Kurkan, Kai Luotonen, Pekka Harttila, Heikki Svinhufvud, Marjatta Wallasvaara, Ilona Paloniemi, Eino Svinhufvud, Elina Svinhufvud, Jorma Svinhufvud, Helsingin yliopiston kasvimuseo / Henry Väre, Pertti Uotila
Valokuvaoriginaalit ovat Ulla Lahin, Elina Svinhufvudin, Jorma Svinhufvudin ja Marjatta Wallasvaaran albumeista sekä Kotkaniemen museon kokoelmista.

Näyttely on toteutettu P. E. Svinhufvudin muistosäätiön tuella.